top of page
  • תמונת הסופר/תמורד שטרן

למה ספרים הם המפתח להצלחה שלכם

עודכן: 12 ביולי 2023

כשלקחתי על עצמי להיות מרצה באקדמיה, חלק ממה שבאמת ריגש אותי היה שאוכל לדבר עם הסטודנטים ולחלוק קצת מהניסיון שהיה לי בתור מי שעשה צעדים ראשונים בשוק העבודה ומצא, לאורך הדרך, מקומות מעניינים מאד ופרויקטים מרתקים מאד לקחת בהם חלק.


קריאת ספרים מובילה להצלחה

Photo by Blaz Photo on Unsplash


כשהייתי שואל סטודנטים, וזה חזר על עצמו בהרבה מוסדות, האם הם קוראים ספרים, רוב הכיתה היתה מעידה על עצמה שאינה קוראת ספרים. כשהייתי שואל למה הם לא קוראים ספרים (אולי ספרים משעממים אותם, אולי הם לא אוהבים את זה ואולי הם לא מבינים מה הטעם), התשובה היתה בדר״כ: ״אין לנו זמן״.


אין לנו זמן זו תשובה מאד מתסכלת, ואז הייתי מנסה להסביר שהרבה אנשים שנמצאים בדוחק זמן גדול משל סטודנטים לתואר ראשון מצליחים לקרוא ספרים. אחרי זה הייתי מנסה להסביר להם למה כדאי להם, למרות לחצי הזמן הבלתי סבירים בו הם נמצאים, לקרוא. לעיתים, אני גם נתקל בתשובה כגון ״אני קורא/ת כתבות באינטרנט״ – וזה ממש לא אותו הדבר.


למה ספרים הם המפתח להגיע לאן שתרצו?

נתחיל בכך שקריאת ספרים לא שוות משקל לקריאת כתבות באינטרנט. למה? מסיבה מאד ברורה – האינטרנט הוא צרכן תוכן מאד גדול. רוב אתרי התוכן השונים שאתם קוראים נמצאים במרדף מתמיד אחרי הכתבה החדשה, מה שפוגע אנושות באיכות התוכן. לעיתים התוכן ממוחזר, נדחף ע״י גורם בעל אינטרס וללא עבודת עריכה משמעותית, ובואו לא נזכיר את כותרות הקליק-בייט המושמצות. הוצאת ספר, לרוב, היא תהליך יותר מחושב, יותר ארוך ויש יותר גורמים מקצועיים שלוקחים בו חלק.


ספרים זה המפתח לעידון, תחכום והעשרת אוצר המילים שלכם. אוצר המילים שלכם בונה את יכולת התקשורת שלכם. יכולת התקשורת שלכם היא גורם משמעותי מאד בקריירה ובכל מה שתבחרו לקחת בו חלק.


ספרים לא רק מרחיבים את אוצר המילים אלא גם את הידע הכללי. גם קריאת ספר מתח מעשירה את הידע. המקומות בהם הדמויות מסתובבות, עולם התוכן שעוטף את הדמויות ומשפיע על העלילה ומושגים שונים שלא הכרתם. קריאת תכנים מקצועיים כגון: היסטוריה, פיזיקה וכו׳ גם תעשיר את הידע המקצועי שלכם (ובנק׳ הזו אני חייב להודות כי יש המון מאמרים איכותיים ביותר גם באינטרנט). התובנה היא מאד פשוטה – ככל שיהיה ברשותכם ידע רחב יותר, תוכלו לקחת חלק פעיל יותר בשיחות שונות המתנהלות סביבכם ולהעניק זוויות מבט חדשות על בעיות שונות שאתם מתמודדים איתן בעבודה וביום-יום.


שפה חדשה – כשהחלטתי לשפר את האנגלית שלי, ובאופן משמעותי, ידעתי שהספרים הם המפתח. התחלתי (בטעות) בספרים קשים במיוחד כמו הסדרה של Dune ושר הטבעות. לא הבנתי הרבה, אבל לאט לאט ומספר אחד לספר הבא הצלחתי לשפר את רמת האנגלית שלי באופן מובהק. היום, מאהבה לשפה האנגלית אני מעדיף לצרוך את התוכן שלי, ספרים וכתבות באינטרנט, באנגלית. אגב – צריכת חדשות באנגלית, בכל הקשור לטכנולוגיה וחדשות בעלות היבטים גלובלאליים, תמיד תשים אתכם בשורה הראשונה בהתייחס למי שצורך תכנים אלו בעברית, קרי, כתבות ועדכונים שיגיעו הרבה אחרי שיעברו את תהליך התרגום.


הנה מה שיש לביל גייטס לומר בנושא כשנשאל האם קריאת ספרים היתה גורם מכריע בהצלחה שלו ובשל אנשים אחרים (כן, אני יודע שהוא איבד את תואר האיש העשיר בעולם לג׳ף בזוס, ובכל זאת…)


“Absolutely. You don’t really start getting old until you stop learning. Every book teaches me something new or helps me see things differently. I was lucky to have parents who encouraged me to read. Reading fuels a sense of curiosity about the world, which I think helped drive me forward in my career and in the work that I do now with my foundation.” (Bill Gates, Time)

והנה מה שיש למארק צוקרברג להגיד על ספרים, שימו לב להתייחסות שלו לספרים מול שאר המדיה שמקיפה אותנו:


“Books allow you to fully explore a topic and immerse yourself in a deeper way than most media today. I’m looking forward to shifting more of my media diet towards reading books.” (Mark Zuckerberg, Business Insider)



נחזור לבעיית הזמן: אז איך תמצאו זמן לקרוא ספר טוב?

שבת – הטריק הזה הוא נהדר עבורי בתור שומר שבת. אין לנו בשבת גישה למחשב, לסמארטפון או לרכב. מה שנותיר לנו זמן איכות עם המשפחה, הקהילה ו… ספרים. הרבה ספרים. אגב, היות והילדים תמיד מסתכלים עלינו המבוגרים, הצלחנו, אישתי ואני, לגרום לילדים הגדולים שלנו לתפוס לעצמם ספר בשישי בערב ולקרוא (א״א הם בוחרים לריב וללכת מכות. ואז זה יותר מעניין אותם). אגב, גם ביקור בחנות ספרים איתם היא חוויה נהדרת.


סוף היום – סוף היום, לפני השינה יכול להיות אחלה זמן להתקדם בספר שאתם קוראים. צריך הרבה כוח רצון, ולא להירדם תו״כ אבל זה זמן נהדר שגם בדר״כ עטוף בדממה בבית.


זמינות של ספר – אני מקפיד שיהיה איתי ספר בתיק העבודה. כשאני נוסע ברכבת, לדוגמה, אני פשוט שולף את הספר וקורא. הרבה יותר טוב מלעבור על הפיד בפייסבוק. באמת.


רצון – כשרוצים, מוצאים זמן. אם אתם מחפשים קצת השראה לקריאת ספרים - שיטוט בין ספרים שונים תמיד עושה טוב. שווה לבקר באתרים כגון מחלקת הספרים של אמזון, בוק דיפוזיטורי, עברית (מוזמנים להעיף מבט בספר שלי שם) או Goodreads (מוזמנים להתחבר איתי שם!)



bottom of page