top of page
  • תמונת הסופר/תמורד שטרן

ביקורת הספר: שובר שוויון על כוחם של רשתות הקשרים, הקהילות והמיתוג האישי



מאת: נסים טל


לפני כמה ימים סיימתי ספר מרתק בשם "שובר שיווין - על כוחם של רשתות הקשרים, הקהילות והמיתוג האישי" של מורד שטרן. לספר ולמורד הגעתי במקריות לחלוטין. לקראת סוף שירות הקבע שלי ניסיתי לחפש תחומי עניין חדשים, הרגשתי שאני חייב לשפר את הרלוונטיות שלי לעולם התעסוקה המתפתח. אחרי כמה חיפושים חבר המליץ לי על ערוץ טלגרם מעניין שעורר אצלי סקרנות רבה, Israel Tech and Innovation Forum של מורד שטרן.


למדתי רבות מהפוסטים, הכתבות, יצרתי לעצמי רשימת קריאה של ספרים מעניינים שנחשפתי אליהם בפורום.


הספר פגש אותי בתקופה בה אני בונה את עצמי בעולם חדש ולא מוכר לי. בעולם שממנו באתי בצבא אחרי שירות קרבי ארוך מונחים כמו מיתוג אישי, רשתות קשרים ויצירת קהילות אינם נפוצים וחלקם אפילו מיצרים קונוטציה שלילית (לדעתי, הצבא הוא לגמרי בועה מנותקת בעשייתו מהתהליכים ועולם המושגים מחוצה לו). הספר סקרן אותי במבט ראשוני אך גם גרם לי לחשש שמא העיסוק במיתוג אישי ויצירת רשת קשרים איננו באמת רלוונטי עבורי.


מצאתי את עצמי קורא את הספר ומסיים אותו תוך יומיים בלבד, כל שורה ופרק בו סקרנו, למדו וחשפו אותי לעולם מושגים חדש ורלוונטי ביותר לעשייה היומיומית שלי.


אז הנה כמה תובנות שלמדתי מהספר המאיר עיניים הזה:


קהילות - לקהילה יש כוח חזק מאוד להשפיע על תהליכים ארגוניים אבל בעיקר על כל אחד מאיתנו. הבסיס לקהילה חזקה הוא יצירת תחושת שייכות, כל אחד מאיתנו רוצה להרגיש ייחודי ושהיא נותנת לו ערך מסוים. עבורי לקהילה יש ערך רב. השיתוף , התכנים , חברי הקהילה הם חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה האישי שלי.


Dig your well before you're thirsty- משפט שתפס אותי במיוחד, בתרגום חופשי כפי שרשום בספר "חפור את הבאר שלך לפני שתהיה צמא". רשת הקשרים היא למעשה האנשים שסביבנו, אלו שיכולים לחשוף אותנו לעולמות מקצועיים ומידע חדשים. כל אדם הוא עולם ומלואו. לא יכולתי להצליח באף אחד מהתפקידים אותם ביצעתי ללא האנשים שסביבי וללא מערכת היחסים הבסיסית שפיתחנו.


כישורים רכים - יש להם חשיבות עצומה! הלמידה העצמית, ההבנה שתהליך הלמידה לא מסתכם בתואר, כושר קבלת החלטות, דיבור מול קהל. כל אלו הם כלים רלוונטים שבשילוב עם ידע מקצועי יכולים לייצר הזדמנויות מדהימות. פרק זה סייע לי להפנים את הערך שיש בכישורים אלו שרכשתי בתפקידי בצבא, ערך שלא ראיתי בעבר.


מיתוג אישי - התייחס לעצמך כמותג או כמו שאשתי אומרת "אם אתה לא תקדם את עצמך, אף אחד לא יעשה זאת". מיתוג אישי כולל בתוכו נקיטת יוזמה ויצירתיות מתוך חשיבה כי עליי להיות רלוונטי בכל עת. כל מותג נדרש לחדש את הרלוונטיות שלו בשוק וכך גם אני.


עבודה קשה - תבונה נפלא בעייני מהספר דרך סיפורו של המצביא הספרדי, הרנאן קרוטס, שכבש את מקסיקו במאה ה-16 שנהג לשרוף סירות שהובילו את לוחמיו ברגע שהגיעו לחוף. אין Plan B לכל דבר, אין תחליף ללמידה📘ואין תחליף לעבודה קשה 💪


תודה על ספר מאיר עיניים שהעניק לי הרבה תובנות נפלאות, כיווני חשיבה ונתן לי דרייב ללמידה ועבודה קשה בהמשך הדרך.

bottom of page