top of page
  • תמונת הסופר/תמורד שטרן

נמצאים בבידוד בגלל הקורונה? הנה 5 דרכים לנצל נכון את הזמן שלכם לטובת קידום אישי-מקצועי

עדכון, ספטמבר 2022: את הפוסט הזה כתבתי במרץ 2020 בבלוג הישן שלי. היום נושא הבידוד כבר כמובן לא על הפרק (וטוב שכך...)' אבל הרעיונות בפוסט הזה נהדרים בעיני - אז אני מעלה אותם שוב, תהנו:



נכון לרגע כתיבת הפוסט הזה, בישראל לבדה נמצאים כעת 20,000 איש בבידוד עקב החשש מנגיף הקורונה.


תקופת בידוד יכולה להיות מתסכלת ואפילו מרגיזה מאד, אבל כל עוד יש לכם גישה לספרים, אינטרנט ומזון – אפשר, וכדאי, גם להסתכל על פרק הזמן הזה כהזדמנות ללמוד ולהתקדם, במקום לראות את הזמן כהזדמנות לבינג׳ים אין-סופיים בנטפליקס. (עם כל האמור לעיל, אל תפספסו את העונה החדשה של ריק ומורטי. ראו זאת כחלק מההתפתחות המקצועית שלכם).


אוקי, אז לטובת כל מי שנמצא/ת בבידוד או סתם רוצה לקרוא סקירה נוספת על מיתוג אישי וקידום מקצועי – הנה 5 דרכים לנצל את הזמן נכון ולהמשיך לנוע קדימה:

1. קריאה. ״אין שפות מתות, רק מוחות רדומים״ (קרלוס רואיס סאפון, מתוך הספר “צלה של הרוח”)

מאמרים ברשת – זו ההזדמנות שלכם להרחיב את האופקים אל מעבר לאתרי החדשות המאיימים, לאתרים קצת יותר מעשירים ומרחיבים את הידע כגון: CNN Business, טק-קראנץ׳, INC, Business Insider, האתר של TED, ויש עוד כל כך הרבה. גם לשירות Pocket לשמירת מאמרים, יש יופי של המלצות קריאה איכותיות.


אנגלית – בעוד השמיים נסגרים להם מעלינו והתחושה היא שהעולם הגלובאלי הולך ומצטצמם – השפה האנגלית ממשיכה, ותמשיך, להיות השפה החשובה ביותר. וגם בתקופה של בידוד היא השפה בה החומרים הטובים ביותר והמתקדמים ביותר נכתבים ומתפרסמים. נצלו את הזמן לשפר את האנגלית. אפשר לעשות זאת ע״י קורסים ביוטיוב, או פשוט לקחת ספר באנגלית ולהתחיל לקרוא.

ספרים – לא ארחיב פה. מוזמנים לקרוא את הפוסט שלי בנושא, למה ספרים הם, לדעתי, המפתח להצלחה שלכם.


ספרים דיגטליים – בזמן שיש עוד ועוד ידיעות על עיכובים במשלוחים עקב המצב, אין שום בעיה לשים את היד על התכנים הספרותיים שאתם רוצים בעזרת הסמארטפון שלכם (באפליקציות כגון אמאזון קינדל או Scribd) או ממש דרך מכשיר הקינדל. (ויש גם את עברית!)

2. למידה. ״תן לאדם דג, הוא ישבע ליום אחד; למד אותו לדוג, הוא ישבע כל חייו״ (פתגם אנגלי)

קורסים און ליין – תמיד רציתם להרחיב את האופקים או להעמיק את הידע שלכם בנושא מסויים? זה הזמן! אתרים ואפלקיציות כגון יודמי, קורסרה, לינדה וגם אתר הקורסים של ישראל דיגטלית (כל הכבוד!) – רק מחכים ללמד ולהעשיר אתכם.


סרטונים – מבלי להתסבך ברישום או בפתיחת יוזר – YouTube זמינה לכולנו במרחק לחיצת כפתור, ובדיוק כמו שהיא יכולה להיות מלאה בשטויות, כך היא יכולה להיות מלאה בתכנים מעולים ומעשירים. ותראו איזה יופי – יש גם ערוץ לימודי-ייעודי שיוטיוב עצמם הקימו בשם YouTube Learning, שם תוכלו למצוא מאות הרצאות של יותר ממאה אוניברסיטאות עם ערוצים רשמיים. כאן תוכלו לצפות בערוץ של סטנפורד, וכאן של אוניברסיטת ייל. (פה האתר הרשמי שלהם)

ואם אתם רוצים ללמוד פיתוח אל תפספסו את הספר החדש של רן בר-זיק,״ללמוד ג’אווהסקריפט בעברית״, ואת הפלטפורמה המצויינת והאינטראקטיבית של Codecademy.

3. כתיבה. ״או שתכתוב משהו ששווה לקרוא, או שתעשה משהו ששווה לכתוב עליו״ (בנג’מין פרנקלין)

שיתוף תכנים מקצועיים – החלטתם ללמוד, לקרוא, לצפות בסרטונים מקצועיים ביוטיוב או לקחת קורס און-ליין? מעולה! אתם יכולים גם לשתף אחרים במה שאתם עושים, ויותר חשוב – בתובנות שאתם צוברים.

מעדכון פוסטים בלינקדאין, בפייסבוק ועד כתיבת סיכום שתפיצו בניזולטר קצר (אפילו ע״ב ג׳ימייל!) או בקבוצות וואטסאפ רלוונטיות. אם אתם לוקחים חלק מקבוצות עניין וקהילות מקצועיות – זה מקום נהדר להראות שאתם לא מפסיקים לרגע. ואם אתם לא – הגיע הזמן להתחיל ולקחת חלק.


תחשבו ירוק – כתבתם תכנים מקצועים בעבר והם עדיין רלוונטיים? שתפו אותם שוב עם עדכונים קלים. ואולי, היו עדכונים משמעותיים מאז, ואתם בכלל צריכים לעבוד על חלק ב׳ של התוכן שלכם.

בלוג – בדיוק כמו בנושא הקריאה, אין צורך להרחיב כאן במאמר הזה – פשוט תקראו את הפוסט שלי: 4+2 סיבות למה כל אחד צריך לכתוב, ואיך זה יכול לעזור לכם מאד בקריירה.

4. הברנד האישי שלכם. ״זה לא מי שאתה מכיר, זה מי שמכיר אותך ויודע מה אתה יודע״

היות וכנסים הולכים ומתבטלים בתקופה הקרובה (לפחות כנסים בהם ההשתתפות היא פנים אל פנים), אני אתמקד בנקודה הזו בעבודה על הנראות הדיגטלית שלכם.


מיפוי – הבידוד יכול להיות זמן מצוין להעמיק בשלב הראשון במיתוג אישי – שלב המיפוי (קראו את מדריך הזה שכתבתי: בניית המותג האישי שלכם – 5 צעדים ראשונים). פשוט לשבת ולחשוב מה אתם רוצים לעשות, באיזו תעשייה אתם רוצים להיות חלק, ומה הערך האמיתי שאתם מביאים אתכם.

מובילי דעה – אחרי מיפוי אתם יכולים לנצל את הזמן, לשוטט ברחבי הרשת ולהיחשף לפעילויות של אנשים שבנו לעצמם שם בתעשייה שלכם. עם הזמן שיש לכם ביד תוכלו לחקור ולהבין: איך הם הגיעו למעמד הזה (הרי בוודאי לא נולדו ככה), מה הם לומדים ומה הם קוראים, באילו פלטפרומות הם משתמשים בשביל לבנות את השם שלהם, ואולי אפילו ליצור איתם קשר.


טרנדים – מלבד נושא וירוס הקרונה שתופס את מירב תשומת הלב, יש עוד נושאים עליהם (עדיין) מדברים ברשת. שבו, תעמיקו ולמדו מהם הטרנדים החמים כרגע בתעשייה שלכם ולאן היא הולכת. נצלו את הזמן להכיר לעומק את הטרנדים האלו ולשלוט בהם.


שיפצור תעודת הזהות הדיגיטלית שלכם – איך אתם נראים ברשת? באילו פלטפורמות אתם פעילים והאם הגיע להסיר אבק מהמקומות השונים שנושאים את השם שלכם? האם ה- bio שלכם מעודכן? האם תמונת הפרופיל מייצגת אתכם והאם יש תמונת header מסודרת? והאם הטייטל שלכם עדיין עדכני? שווה לנצל את הזמן גם למעבר על הפלטפורמות השונות (שמייצגות אתכם, אל תשכחו את זה) ולנער ולעדכן אותן.


ערוץ? קבוצה? קהילה? – נצלו את הזמן לגבש סביבכם אנשים שמתעניינים בעולם התוכן שלכם. זה יכול להיות ערוץ תקשורת חד-כיווני כמו טלגרם (פה הערוץ שאני בניתי, ״פורום החדשנות והטכנולוגיה״. ופה תמצאו מדריך הקמת ערוצי טלגרם שפרסמתי ב״הארץ״). אתם יכולים גם להכריז ולהקים קבוצת WhatsApp, לינקדאין או פייסבוק. תנסו, כל עוד אתם שומרים על תוכן ענייני ומקצועי – דברים נהדרים יקרו.


שימו לב איך הכל מתחבר – אם אתם קוראים יותר – אז אתם מעודכנים יותר ויש לכם יותר ערך לתת לאחרים. אם אתם כותבים יותר – אז יותר אנשים מכירים אתכם, לומדים מכם ומעריכים אתכם. אם אתם לוקחים חלק פעיל יותר בקהילות מקצועיות – אז יש לכם במות מדוייקות יותר, נטוורקינג מקצועי נכון יותר וממילא גם המותג האישי שלכם מתקדם.

וידאו: על החשיבות של פיתוח עצמי ויעדים – הקשיבו להרצאה המעולה של ג׳ים רוהן, שהיה המנטור של טים רובניס:



5. כישורים רכים. ״הדרך הקלה ביותר להשביח את הערך העצמי שלך ב- 50% ויותר מערכך העכשווי בשוק העבודה – היא לחדד את יכולות התקשורת שלך. גם בכתיבה וגם בדיבור״ (וורן באפט)

דיבור מול קהל – בהנחה שהכל יגמר ונחזור לשיגרה מלאה בישראל ובעולם, הכנסים יחזרו ודיבור מול קהל ימשיך להיות יכולת קריטית לקידום האופן בו אתם נתפסים מקצועית, אבל אין צורך לחכות. אתם יכולים כבר עכשיו לשבת ולשפר את היכולת הזו ע״י קריאה על הנושא (שני ספרים מומלצים בנושא: Confessions of a Public Speaker, ו- Talk Like TED: The 9 Public-Speaking Secrets of the World’s Top Minds) ותרגול בבידוד (אפילו שזה יהיה מוזר).

אל תוותרו על השלמת התמונה עם למידה נוספת של כיצד המצגות שלכם צריכות להיראות וכיצד להעביר את המסר שלכם (מאמר ישן שלי בנושא שפורסם במאקו: איך מעבירים מצגת? 6 טיפים).

שכנוע ובניית מסרים – נצלו את הזמן שלכם לשייף את יכולת הצגת הטיעונים שלכם. שימו לב שהפרדתי את החלק הזה מ ״דיבור מול קהל״. בדיבור מול קהל בוודאי שאתם צריכים לשכנע את המאזינים שלכם בערך של המסרים שלכם, אבל מה עם שאר התקשורת והשיח היום-יומיים שאתם מנהלים. בחלק הזה הרשו לי להמליץ לכם על שני ספרים נהדרים מעולם הפוליטיקה: סודות נתניהו של קוה שפרן ו- סודות השכנוע וההשפעה של אובמה שכתבו גילי ונילי פרץ. שני הספרים מעולים ושניהם מנתחים שניים מהאנשים המשפיעים ביותר של התקופה האחרונה שגם שהגיעו לרמה גבוהה במיוחד של העברת מסרים. הניתוח של קווה שפרן, גילי ונילי פרץ גם משתף בתובנות מעשיות שכל אחד יכול לאמץ ולתרגל.


וידאו וסאונד – אתם יכולים גם להתנסות ולהרים שידור משלכם, או להקליט אחד כזה כניסיון. והיופי הוא שאין לכם שום חסם טכני שעוצר אתכם, לא וידאו (יוטיוב, פייסבוק לייב) ולא פודקאסט (סאונד-קלאוד). מלבד עבודה ותרגול על האופן בו אתם מבטאים את הרעיונות שלכם, אתם גם תתנסו ותלמדו להשתמש בכלי עריכה שונים על הדרך.


כתיבת הצעות לכנסים – אחת התוצאות לעבודה טובה על המותג האישי שלכם היא הזמנה לדבר בכנסים. ועדיין, כנסים רבים בעולם מאפשרים לכל אחד לשלוח הצעות להרצאה. זה נקרא שלב ה- CFP, ראשי תיבות ל- Call for Papers.

סי.אף.פי הוא מיני מאמר בו אתם מציגים את הרעיון שלכם להרצאה. אם אתם בעניין של לדבר בכנסים מובילים ולבנות את השם שלכם – נצלו את הזמן לגבש רעיונות וללמוד איך להציג אותם נכון. לרעיונות על הרצאות ונראות המצגות כנסו וטיילו ב- SlideShare, הרשת השיתופית של לינקדאין למצגות.


שפה זרה – אומרים שלמידת שפה זרה היא אחד מתרגילי פיתוח המוח הטובים ביותר. למה לא לנסות את זה עם כל הזמן שיש לכם עכשיו? אני אישית הורדתי את אפליקציית Duolingo החינמית בשביל ללמוד ספרדית, ואני ממליץ עליה בחום.

bottom of page